..::Time Will Never Back::..

Thursday, October 25, 2012

Salam Aidiladha 1434 Hijrah

Salam kepada semua umat Islam...
Salam menyambut Aidiladha....
Salam Hari Qurban kepada semua...
















p/s : semoga jemaah2 haji semua selamat...

Wukuf Di Arafah
















Maka... pada hari ini Jemaah2 Haji di Mekah akan melaksanakan Ukuf di padang Arafah...

    Wukuf di Arafah adalah rukun haji yang kedua tetapi yang utama dari rukun-rukun haji itu. Itu adalah berdasarkan kepada sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud : "Dari Abdul Rahman bin Ya'mur r.a katanya: Bahawa Rasulullah s.a.w menyuruh seorang penyeru menyerukan : "Haji itu ialah "Arafah". Barang siapa datang pada malam tanggal sepuluh, sebelum terbit fajar, bererti dia telah mendapatkan Arafah" (Riwayat - Ahmad dan Ashabus Sunan)

    WAKTU WUKUF
    Apabila tiba 8 atau 9 Zulhijjah, setelah berihram (bagi mengerjakan haji secara tamattu') maka berangkatlah untuk berwukuf di Padang Arafah. Arafah letaknya di luar Tanah Haram dan jauhnya dari Mekah lebih kurang 12 batu atau 18 kilometer.

    Masa yang wajib berada atau berwukuf di Arafah ialah di awal waktu Zuhur pada 9 Zulhijjah, hingga sebelum fajar pada hari Nahar, iaitu 10 Zulhijjah, tetapi tidak semestinya berada di Padang Arafah itu sepanjang masa yang tersebut kerana sahlah berhenti disitu walaupun sebentar sahaja pada masa di antara Zuhur 9 Zulhijjah hingga sebelum fajar 10 Zulhijjah.

    Masa yang sebaik-baiknya ialah sebahagian dari kesembilan dan sebahagian malam kesepuluh. Sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: Rasulullah s.a.w berrsabda "Barangsiapa dapat berada di Arafah sebelum terbit fajar (pada hari yang kesepuluh Zulhijjah maka dapatlah haji itu"

 p/s : Gambar di atas masa pi Umrah... Mase nie khemah tak dirikn lg..

Monday, October 1, 2012

Pantai Teluk Kemang : Port Dickson

Sebelum balik ke Melaka singgah kejap ke
Pantai Teluk Kemang...
Mase lalu arituh banyak betul baju2 cenderahati kt situ..
Tp punye la susah nk carik parking kt situ, madah penuh je...
Huhu.. Tapi dengan berkat kesabaran dapat la jugak
parking tersebut..

Banyak pilihan kt sini..
Macam2 ade jual.
Baju mandi pun ade skali...
Hoho

Teluk Kemang
















Nie la keadaan Teluk Kemang kt sini...
Meriah sungguh dengan khemah mini nie..
Bukn free tau... Nk duduk nie kene sewa..
1 khemah tak silam RM30 hingga RM40 la tak silap..
kalau dok kejap2 tu leh la..
Hehe~


Memang meriah sepanjang pantai nie..
Dengan Banana Bot ngan ape tah lagi satu tu dok
3 orang jer..
Terase macm nk naik la plak, tp pikirkn nnti naik sorg2..
Hehe~
Tgk gambar2 Banana Bot yg di tangkap nie...
















Memamg best pun tgk org tergolek2 nie..
Hehe..
Ade jugak mainan2 laen..
Naik kuda la... naik basikal baring pun ade..
Khikhikhi~

..::naik kuda::..
..::jom berbasikal::..

p/s : tertanye tanye... Adakah ini Rumah Api jugak..??
Teluk Kemang..

Onion Head Emoticons 20

Kemas-kemas Mahu Pulang

Dah kemas2 tgk kt luar..
Huhu..
Ye la.. bukn slalu do bilik beso2 ngadap laut nie..
Nak nak ade rumah banglow. Nampak macm tak mahal..
Tp dah juta2 tu mahal la..
Hehe~

Gambar2 Rumah banglow tersebut



Macm best je..
Dok tepi laut..
Ade kapal sendiri lg.. Leh pi mancing2..
Tp kalau kene Ombak beso skit bahaye gak..
Hoho~
Tenggelam umah nnti!

..::ikan di permukaan air::..
..::Spa::..
Selamat tinggal bilik nie..
Hehe..
Rase cam best la dok bilik camnie lame2..
Ade umah camnie kt tepi laut kn best..
Duit pun best..
Haha!
..::sweet kitchen::..
Menikmat Garden of Avillion Garden


Bye Bye Avillion~

Onion Head Emoticons 33

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...