..::Time Will Never Back::..

Monday, January 3, 2011

Wong Fei Hung @ Faisal Hussein Wong

Selama ini kita hanya mengenal Wong Fei Hung sebagai jagoan Kung fu dalam film "Once Upon A Time in China".Dalam filem itu, karakter Wong Fei Hung dimainkan oleh aktor terkenal Hong Kong, Jet Li. Namun siapakah sebenarnya Wong Fei Hung? Wong Fei Hung adalah seorang Ulama, Ahli Perubatan, dan Ahli Beladiri legendaris yang namanya ditetapkan sebagai Pahlawan Nasional China oleh pemerintah China. Namun Pemerintah China sering berupaya mengaburkan jatidiri Wong Fei Hung sebagai seorang muslim demi menjaga imej kekuasaan Komunis di China.


Wong Fei-Hung dilahirkan pada tahun 1847 di Kwantung (Guandong) dari keluarga muslim yang taat. Nama Fei pada Wong Fei Hung merupakan dialek Canton untuk menyebut nama Arab, Fais. Harus di ingat gelaran fei ini juga merujuk kepada orang-orang cina muslim di negara kita seketika dahulu,ie, kumpulan Hai San di Perak. Kemampuan beladirinya semakin sulit ditandingi ketika ia berhasil membuat jurus baru yang sangat taktis namun efisien yang dinamakan Jurus Cakar Macan dan Jurus Sembilan Pukulan Khusus. Selain dengan tangankosong, Wong Fei-Hung juga mahir menggunakan bermacam-macam senjata.

Masyarakat Canton pernah menyaksikan langsung dengan mata kepala mereka sendiri bagaimana ia seorang diri dengan hanya memegang tongkat berjaya menewaskan lebih dari 30 orang jagoan pelabuhan berbadan kekar dan kejamdi Canton yang mengeroyoknya karana ia membela rakyat miskin yang akan mereka peras.Dalam kehidupan keluarga, Allah banyak mengujinya dengan berbagai cobaan. Seorang anaknya terbunuh dalam suatu insiden perkelahian dengan mafia Canton.....

** aku copy paste cut sikit-sikit dari "blog empayar islam benua siam kedah".. saja buat carian kat google mengenai wong fei hung.. dulu masa aku sekolah ustaz aku penah cakap wong fei hong ni muslim.. aku ingatkan ustaz aku main-main.. rupanya betullah apa yang ustaz aku cakap tu.. kalau korang nak tau lebih lagi, sila klik sini ya.. sekian~ entry malas nak taip.. kah kah kah

~~Aku Pun Malas nk Taip... Wahahah!!!~~

2 comments:

Ruggedmom com said...

tq for visiting my blog. mana2 yg baik tu amik le buat bekalan

M.r.B.zaCk said...

Samer2... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...