..::Time Will Never Back::..

Saturday, July 11, 2009

Night At JB Town Part 1

..::Suasana Malam Di Bandaraya Johor Bahru::..

Dari rumah ke rumah member,
Jemput member Bername Shahrul di rumah, Jalan jalan pusing ke bandar, Malam malam melihat keindahan suasana malam di bandar, Kesibukan orang berpusu-pusu dengan kenderaan sendiri pinjam atau sewa, Nikmati lampu2 tepi jalan, Melihat kerenah orang2 JB dan Singapura, Itulah suasana dan kehidupan Johor Bahru......



MASJID SULTAN ABU BAKAR

Sejarah Sultan Johor

Al-Marhum Sultan Sir Abu Bakar ibni Al-Marhum Temenggung Daeng Ibrahim (1833-1895) yang di gelar "The Father of Modern Johor" memerintah Johor dari 1862-1895. Baginda mendapat pendidikkan barat, selalu melawat eropah terutamanya UK & sahabat kepada Queen Victoria ketika itu. Baginda dikurniakan gelaran "Emperor of Johor (Maharaja Johor)" pada tahun 1868 dan ditabalkan sebagai Sultan Johor pada tahun 1886.
Pada tahun 1885 Johor menandatangani perjanjian dengan UK & telah diiktiraf sebagai "Independent State", diberi mandat untuk memerintah dengan sendirinya. Tidak seperti negeri-negeri lain yang menerima pegawai British sebagai `Penasihat (Advisor)', baginda melantik pegawai British sebagai `Perunding (Consultant)' sahaja. Jadi, segala cadangan pegawai tersebut tidak perlu diterimapakai bulat-bulat. Baginda menaikkan bendera Johor lebih tinggi drpd. bendera British.

Sejarah Masjid Johor

Sebaik saja ibukota kerajaan Johor dipindahkan dari Teluk Belanga di Singapura ke Tanjung Puteri, yang kemudiannya dinamakan Johor Bahru, sekitar 1866 oleh Sultan Abu Bakar, ekonomi mula berkembang pesat. Pelbagai bangunan dibina, termasuklah masjid yang indah ini.
Dengan titah baginda, batu asas masjid ini diletakkan pada 26 Julai 1892 (1 Muharram 1310) dan kerja-kerja binaan bermula setahun kemudiannya (1893 @ 1311)
Masjid ini siap & dirasmikan lapan tahun kemudiannya, iaitu pada 2 Februari 1900 (1 Syawal 1319), bermula dengan solat Jumaat.
Ianya dirasmikan oleh Al-Marhum Sultan Ibrahim. Turut sama ketika itu ialah Menteri Besar Johor, Dato' Jaafar bin Haji Mohamed, ayahanda kepada Dato' Onn Jaafar.
Kos pembinaannya dikatakan mencecah $400,000.00 ringgit ketika itu.


..:: Gambar Masjid Sultan Abu Bakar::..



Lokasi : Di atas sebuah bukit kecil berhampiran dengan Pantai Lido yang menghadap ke Selat Tebrau, selat pemisah daratan Malaysia & Singapura. Di Jalan Masjid Sultan Abu Bakar, 80990 Johor Bahru, bersebelahan dengan Zoo JB & Kompleks Islam Johor. Pemandangan menghala ke Singapura dari masjid ini amat mendamaikan.
Edit Capture :
Zack
Tarikh : 4 June 2009


BANGUNAN SULTAN IBRAHIM


..:: Kenangan Bangunan Sultan Ibrahim::..

Bangunan Sultan Ibrahim merupakan Bangunan Pusat Pentadbiran Kerajaan Negeri Johor di mana menempatkan Jabatan-jabatan Kerajaan Negeri Johor. Pembinaannya dicetuskan oleh Duli Yang Maha Mulia Sultan Ibrahim bagi melambangkan keagungan Kerajaan Negeri Johor yang sedang berkembang dan makmur.

Pada tahun 1937, Kerajaan Johor telah mempersetujui agar pembinaan bangunan Sultan Ibrahim adalah berdasarkan pelan dan rekabentuk yang dihasilkan oleh Syarikat Palmer dan Turner. Senibina yang dihasilkan itu adalah gabungan senibina Melayu Johor, Islam dan Kolonial. Sekali gus, upacara pecah tanah telah dilakukan oleh Duli Yang Amat Mulia Tunku Mahkota pada 7hb November 1938.

Bangunan yang telah menelan belanja RM2,000,000.00 ini telah siap sepenuhnya pada tahun 1942. Luas kawasan adalah 68,000 meter². Satu Majlis Jamuan Makan Malam di Istana Besar telah diadakan pada 3hb November 1942 bagi meraikan pembukaan pejabat di Bukit Timbalan.

Sehingga kini, bangunan ini masih lagi tersegam indah dan dikagumi.


p/s : Sekarang Semua kakitangan berpindah di lokasi terbaru NUSAJAYA merupakan bandar metropolitan baru yang akan ditubuhkan setaraf Putrajaya.... Nnti nk tgk jugak la....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...