..::Time Will Never Back::..

Thursday, March 5, 2009

Nasi Ambang Original

Nasi Ambang?! Penah makan,...? tapi tau tak asal name Nasi Ambang tu asal dari mane,...? La nie kite main cerita2 tentang makan lak... Bile tengok ayam kicap teringat lak kat Nasi Ambang nie... Hui.. Sedap kalau saper2 penah rase... Nasi Ambang nie merupakan makanan orang Jawa.. Mereka panggil Ambeng.. Biase dihidangkan pada majlis2 kenduri di kampung2... Sebenarnya, tujuan asal Nasi Ambang nie disediakan hanyalah untuk tetamu mengalas perut sahaja kerana tetamu akan bawak balik bungkusan makanan yang akan diberikan kepada kaum keluarga tetamu. Tapi nak kerjakan bungkus membungkus tu kene kerjasama.... Perpaduan tu.. di Johor la biasenye... Hanya Otai Otai saje yang tahu..



..::sedia dihidang::..

Tahun lepas kenduri Arwah atok sedare.... Lokasi di kg.Serom6, Daerah Muar, Johor. dah berkali-kali jugak la pi join kenduri kat sane... biase selepas solat Isyak la.. Yang masak memasak nie de orang tertentu je.... Orang2 lame la senang cite... Ape ade kat dalam Nasi Ambang sebenarnye.....

Nasi putih
Ayam masak kicap
Sambal goreng
Serunding kelapa
Mee kuning
Ikan kering bulu ayam digoreng (ikan yang kecil2 bila digoreng rangup)
Ulam timun
Rempeyek kacang tanah atau apa2 keropok
Tempe goreng - Optional

Stail Hidang
1- Nasi putih diisi ke dalam dulang besar.
2- Letak ayam ditengah2 kemudian bahan2 lain dikelilingnya. Kadang2 tuan rumah sudah memberi sukatan iaitu kalau hidangan untuk 4 orang, bahan tersebut diletak secara berselang-seli samada 2 bahagian atau 4 bahagian. Kalau diletak satu bahagian setiap satu pun tidak mengapa.
3- Selalunya ade seorang menjadi wakil setiap hidang untuk membahagikan hidangan tersebut sama rata.

nak tengok carenye kt video nie...


video
..::Rewang::..


p/s: kalau nk try makan nasik ambang secare live contact2 le... leh wat rombongan skali.. Ngeee...

3 comments:

athirah said...

dorang xmakan ke nasi tuh..sumer sibok mentapau jek;;

M.r.B.zaCk said...

x.. mmg adat diorg camtuh....
Hehe...
BAru tgk kew..?

suryani binti ismail said...

1st time tgk... entahhh
mcm pelik...heee
tp tk tau lah boleh cuba ke tak????

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...