..::Time Will Never Back::..

Sunday, March 8, 2009

Budak Budak Sekolah Sekarang...

Post Nie daripade seseorang yang bakal jadik guru sekolah yang rase beliau tak puas ati dengan kerenah zaman budak2 sekarang... Ikuti kisah selanjutnye...

Gara-gara membawa telefon bimbit ke dalam bilik darjah, dua pelajar wanita sekolah menengah di Manir dekat sini terpaksa menerima padah dilempang guru disiplin. Menurut mereka “Bukan kami sahaja yang membawa telefon ke sekolah kerana ramai pelajar lain turut melakukan perkara yang sama tetapi mereka tidak dikenakan tindakan. Nak bagi tau... Kalau ko mancing ikan kat laut, ko dapat semue ikan..? Akibatnya, seorang daripada mereka mengalami kecederaan di telinga selepas dilempang sebanyak empat kali oleh guru terbabit. So diorang wat laporan polis di balai polis kuala terengganu. ( main pondok2 la ko!!!)


Ni aku nak cakap sikit kat pelajar-pelajar sekolah di luar sana:

1) Tolong jangan letakkan kesalahan di bahu orang kalau anda sendiri yang melakukannya sendiri. Kalau dah kantoi tu, kantoi la. Orang lain tak kantoi sebab mungkin diorang licik. Kalau guru tu tahu diorang pun ada wat kesalahan sama, mesti diorang akan kena gak.

2) Guru tak akan mendenda pelajar kalau pelajar tu tak ada wat kesalahan. Guru pun ada banyak benda lagi la nak wat. Takde keje nak suke2 tibai korang.

3) Aku pernah dirotan pakai PVC kabel cassing dan dihayun dengan bukuk report setebalnye kat kepale aku sampai tercampak spek aku. Tapi tak ada pun duk report2 kat polis. Dah kita wat salah, terima je la.

4) Yang ni aku paling menyampah. Pasal parents yang duk bela anak kesayangan mereka tu bila wat salah. Hei!! parents, kat sekolah sapa yang wat kerja? Anda ke guru? Kalau tak nak guru amik tindakan kalau anak anda wat salah, anda berhenti kerja engineer ke, doktor ke, VIP ke, menteri besar ke, pastu jadi guru then wat sekolah sendiri la. Boleh la jaga anak anda yang cam ntah pe2 tu.

5) Aku rasa, bila ada pelajar yang datang wat repot kat balai polis, mesti polis dalam hatinya akan cakap 'padan muka!'. Tapi yela, bila ada orang wat repot, diorang kenalah wat tugasnya kan.

6) Aku tak cakap aku ni baik masa sekolah dulu. Aku pun ada terejal, pijak budak, fly, tapi yela, pandai2 la tanggung sendiri kalau kena tindakan.

7) So sekarang apa sudah jadi? Guru sekarang pula yang jadi takut untuk amik tindakan, takut2 kena saman oleh parents. Tujuan guru adalah murni, bertujuan untuk mendidik pelajar tu. Maybe kat rumah, pelajar tu tak dididik elok oleh parents.

So kesimpulannya di sini, JANGAN WAT SALAH. Nak wat gak, pandai2 la cover.

p/s: Harap ada parents yang baca post member aku nie. Memang geram kalau ada parents yang macam aku cakapkan kat atas.

Ayah aku guru Besar dah 5 tahun.. skarang kat skolah dak loaded... tapi beliau tak gentar dengan mak bapak macam diatas nak main saman2...

Petikan asal telah diubahsuai dari :

ADMIN X-PO ORG™


5 comments:

syurga idaman said...

Waduh2 Mok su bangga le ada anak sedara macam u ni. bagus2 moga-moga jasa guru2 dihargai dan hormatilah guru2 yang telah mendidik anak2 ibu bapa, datuk2 dan moyang mereka yang terdahulu.

p/s: Prabo prabo keran dah semakin canggih paparan blog u ni.

Sherrrrrry said...

mcm mcm tol la kan skrg nih
apa bleh uat
huhu
:]

saher said...

biase la tuhh budak2 zaman skrg ni kne sentuh ckit je da ngadu kat mak bapak...hoho ko ni gengster gak eh time skola dlu...xsangka aq....hahaha...

M.r.B.zaCk said...

maksu: heheh... Jiwe tetap teguh....
ngee.....

Nadya: Tau x per...

Syahir: Hahaee.... x Jahat.. Nakal je.... Ngee...

SyazInaJue..... said...

saye setuju!
dulu kalo kne mrh ngn cekgu tym skola, kalo ngadu kt mak bapak, kne balik. budak skrg ni manje sgt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...